Już dawno zdaliśmy sobie sprawę z faktu, ze dzisiejsza dynamika rynku niejako wymusza na nas umiejętność elastycznego podejścia i reagowania na zachodzące zmiany. Procesy, które mają miejsce, wymagają od nas otwarcia na wiedzę, a tym samym świadomość  konieczności jej  pozyskiwania. Nauka przestała być kojarzona jedynie ze szkolną ławką, ponieważ obecnie czy mamy dwadzieścia, czy czterdzieści lat, jesteśmy tak samo liczną grupą na uniwersytetach czy też różnego rodzaju szkoleniach. Różnica może być za to zauważona w sposobie, w jaki pozyskujemy nowe wiadomości.  Oczywiście literatura fachowa to obszerne pozycje na temat sposobów nabywania wiedzy, ale zazwyczaj wyróżnia się cztery główne style uczenia się a wraz z nimi modelowe postaci charakteryzujące poszczególne typy.

Pierwszy z nich to tak zwany teoretyk, który skupia się na przetwarzaniu a potem na uogólnianiu wiadomości. Jest to zazwyczaj osoba obiektywna i bezstronna, natomiast jeśli znajdzie się w sytuacji dla niego dość niejasnej, prawdopodobnie się z niej wycofa, obawiając się niesłuszności podjętej decyzji. Dla teoretyka istotna jest logika oraz porządek, bowiem wówczas jest w stanie zauważyć związki przyczynowo-skutkowe, które są dla niego sposobem poznawania świata i zachodzących w nim zjawisk. Tego typu osoby to zazwyczaj analitycy, którzy w swoim zachowaniu cechują się dość wysoce rozwiniętym perfekcjonizmem i precyzją działania.

Akwizytor, natomiast aż kipi od energii, którą musi gdzieś spożytkować. Zazwyczaj tak mu się śpieszy, aby rozwiązać jakiś problem bądź czegoś dokonać, że najpierw zaczyna działać, a potem dopiero zastanawiać się nad skutkami właśnie podjętych kroków. Jest to osoba roztaczająca wokół siebie pozytywną atmosferę i energię, będąc zawsze uśmiechniętym i towarzyskim. Dla akwizytora nie ma rzeczy niemożliwych, a proces uczenia się odbywa się u niego poprzez łączenie nabytego doświadczenia z działaniem i zastosowywaniem tu i teraz. Co więcej, opisywany typ jednostki nie tylko wyraża wysoce rozwiniętą inicjatywę, otwartość i chęci, ale swoim zachowaniem i postawą zachęca i zaprasza do współpracy otaczających go ludzi.

Pragmatyk, inaczej nazywany testerem, zajmuje się głównie wypróbowywaniem różnych rozwiązań i pomysłów. Podobnie jak akwizytor, działa chętnie i szybko, podchodząc do każdego zadania  jak do kolejnej sposobności sprawdzenia się.  Jego głównym celem jest realizacja określonego zadania i próba jak najefektywniejszego dojścia do celu. Jak natomiast zdobywa nową wiedzę? Głównie poprzez wprowadzanie różnych teorii, pomysłów czy założeń w życie i sprawdzaniu, które z nich znajdą szersze i trafniejsze zastosowanie. W sytuacji, gdy napotka problemy, czy też kwestie sporne, nie zniechęca się, a wręcz cieszy z kolejnej sposobności sprawdzenia się w nowych wyzwaniach.

I na koniec, pozostał nam jeszcze obserwator, który jest zazwyczaj introwertykiem, w ciszy zastanawiającym się, które rozwiązanie i jaką drogę wybrać.  Słowo, które najlepiej określa ostatni z typów, to czas i brak pośpiechu. Czasami wręcz z premedytacją odwleka podejmowanie decyzji, aby upewnić się, czy będą ona rzeczywiście najwłaściwsze. Podejście obserwatora opiera się na jak najdokładniejszym i precyzyjnym zbieraniu danych, ponieważ pragnie on mieć pewność o kompletności posiadanych informacji. Co więcej, jego zachowawczość, często prowadzi do przestoju w działaniu, który jest spowodowany chęcią sprawdzenia, jak inni ludzie podchodzą do danego problemu, czy aspektu. Z powodu swoich dość oschłych stosunków z innymi, nie zjednuje  sobie zbyt wielu sympatyków, aczkolwiek  często zyskuje szacunek dzięki swojej rozległej wiedzy tematu. Ucząc się nowych kwestii, skupia się nie tylko na tym co tu i teraz, ale bierze również pod uwagę przeszłość oraz to, co może się zdarzyć w nadchodzącej przyszłości, upewniając się tym samym, że podejmowane przez niego czynności  będą rzeczywiście stosowne i trafione.

Reasumując, chyba warto uświadomić sobie, że w miejscu, w którym przyjdzie nam pracować,  prawdopodobnie spotkamy większość z wymienionych powyżej typów. Wówczas może nie będziemy niepotrzebnie denerwować się na kolegów za ich sposób podejścia do tematu, mając świadomość, że to jak pracują i pozyskują nowe informacje, ma trochę głębsze źródło aniżeli ich widzimisie.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Rola komunikacji w delegowaniu zadań

Znaczna część współcześnie działających menedżerów jest świadoma znaczenia i ich roli w jakości delegowania zadań swoim pracownikom. Wiedzą oni także,...

Zamknij